Design as a force for good
Industriële Evolutie
Secrid gelooft in de kracht van ontwerp. Kijk eens om je heen. Alles is ontworpen. Van de kleding die je draagt, tot de telefoon in je zak en het gebouw waarin je bent. Al deze producten geven vorm aan de maatschappij en hebben impact op onze ecosystemen.
Sinds de Industriële Revolutie en de verhuizing van fabrieken naar lagelonenlanden, is massaproductie van producten met een lage prijs en een korte levensduur de norm geworden. Dit bracht welvaart, maar ook maatschappelijke ongelijkheid, uitgeputte grondstoffen, milieuvervuiling, afnemende biodiversiteit en een klimaatcrisis.
De industrie kan niet worden gestopt, maar wel veranderd. In die transitie zien wij een leidende rol voor ontwerpers. De algemene richtlijn is eenvoudig: ieder nieuw product moet beter zijn dan de voorgaande generaties. Wij noemen dit: Industriële Evolutie.
Over Secrid
Designkoppel Marianne van Sasse van Ysselt en René van Geer hebben de afgelopen decennia voor veel industriële klanten gewerkt. Sinds 2009 richten ze zich volledig op hun eigen pocketwear-merk: Secrid.
Gedreven door de droom om producten volledig volgens eigen waarden en inzichten te kunnen creëren, en om maatschappelijk belang te kiezen boven aandeelhouders, produceren zij bewust in Nederland. De producten zijn ontworpen om lang mee te gaan en worden geassembleerd door mensen in sociale werkplaatsen. Secrid verkoopt in meer dan 90 landen. Met het Impact Fund investeert Secrid 1% van de omzet in projecten en ontwerpers die hun missie ondersteunen: using design as a force for good.
Missie-gedreven partners
Verandering creëren we samen. In What Design Can Do (WDCD) vond Secrid een partner die net als Secrid en Dutch Design Foundation gelooft in design as a force for good. We hebben onze krachten gebundeld om talentvolle ontwerpers te ondersteunen door middel van coaching, funding en het bieden van een relevant netwerk.
Secrid Talent Podium
Met Dutch Design Foundation zetten we jaarlijks tijdens Dutch Design Week talentvolle ontwerpers in de schijnwerpers. Creatieven die met innovatieve producten een impuls geven aan de evolutie in hun industrie. En die samen een hoopvol beeld geven van vooruitgang. Naast deze podiumplek ontvangt elke ontwerper coaching en een geldbedrag van €7.777: een verwijzing naar onze 7 design-principes voor holistisch productontwerp. Door bezoekers van DDW inzicht te geven in de bewuste keuzes én dilemma’s van ontwerptalenten en onszelf willen we aanzetten tot gesprek en vooral beweging.
Ontwerpwedstrijd
WDCD organiseert design challenges om de grootste maatschappelijke dilemma’s van onze tijd op te lossen. De winnende teams ontvangen toegang tot een professioneel ontwikkelingsprogramma, ontvangen een geldbedrag en kunnen rekenen op waardevolle publiciteit via de kanalen van alle partners. Drie winnaars van de afgelopen ‘Make It Circular Challenge’ worden door Secrid ondersteund.