Dit jaar staat een kritische analyse op de fooddesign-discipline centraal. We onderzoeken veelbelovende food-projecten waarmee ontwerpers vragen opwerpen over het huidige voedselsysteem, of over de rol van ons als consumenten, en die toch de schappen niet hebben gehaald.
De supermarkt van de toekomst
Lang niet altijd vinden veelbelovende projecten hun weg naar producenten, de markt en uiteindelijk naar consumenten. Hoe komt dat en wat kunnen we doen om deze projecten wel verder te brengen? Waarom lukt het niet om op te schalen, en is dat überhaupt wel wenselijk voor elk project? Hoe kunnen we de rol en urgentie van fooddesigners in het voedsel- systeem versterken? Aan de basis van de Embassy of Food 2021 ligt onderzoek en analyse waarmee we ook de noodzaak van systeemveranderingen hopen bloot te leggen.
Tijdens DDW21 krijgt de Embassy of Food de vorm van de supermarkt van de toekomst. In deze ‘winkel’ worden geselecteerde food design-projecten getoond. Al wandelend door de winkel zul je je misschien afvragen waarom deze producten of ideeën eigenlijk niet allang in de supermarkt te krijgen zijn. Of ben je helemaal verrast door wat er in de (niet-zo-verre-) toekomst op ons bord zou kunnen liggen. We willen hiermee de geweldige potentie van een aantal bestaande fooddesign-projecten laten zien en de bijdrage die zij kunnen leveren aan het oplossen van voedselvraagstukken. Daarnaast willen we bezoekers bevragen op hun ervaringen, ideeën en voorkeuren en hen iets meer bewust maken van hun mogelijke rol en invloed op het bestaande voedselsysteem.
Volgend jaar, in 2022, trekken we dit idee nog een stukje verder en zullen we kijken naar de supermarkt van de toekomst 2050. Wat vinden we dan in de supermarkt? Wat zoeken we nog in de fysieke winkel als we de gewone boodschappen allemaal online bestellen en thuis laten bezorgen? En hoe ziet het voedselsysteem er dan uit?