Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Archief DDW24

Non-Visual Design

Non-Visual Design: Welke zintuigen vormen design?

Wat maakt design toegankelijk voor iedereen? Het project "Non-Visual Design" daagt de visuele dominantie in design uit. Om een rechtvaardige samenleving te creëren, moet design alle zintuigen aanspreken. Echte inclusie is onmogelijk zolang het ontwerp en designonderwijs visueel georiënteerd

Wat kun je vinden in de studio van Simon Dogger?

In het centrum van zijn designuniversum daagt de blinde ontwerper Simon Dogger de visuele dominantie in design en onderwijs uit. Non-Visueel Design verkent hoe design kan bijdragen aan een inclusievere samenleving door andere zintuigen, zoals aanraking, geur en geluid, te benadrukken. Uit veldonderzoek aan de TU Delft, met blinde en slechtziende deelnemers in een ontwerptraining, bleek dat zij door hun multisensorische waarneming volledig kunnen bijdragen aan het ontwerpdomein. Echter zijn er weinig van hen ontwerper en het is tijd om verder te kijken dan wat we kunnen zien.

Bezoekers kunnen objecten ervaren die zijn ontworpen zonder gebruik van zicht, van tactiele museumstukken tot werken met klei zonder visuele input. Het doel is om te laten zien hoe de dominantie van het zicht zintuiglijke ervaringen kan beperken. Door kruiszintuiglijke waarneming te onderzoeken, leren bezoekers hoe alle zintuigen bijdragen aan ons begrip van de wereld. Daarnaast laat Simon zien hoe snelle visuele oordelen vaak dialoog en begrip blokkeren.

Over Simon Dogger

De studio van Simon Dogger werkt aan conceptuele en auditieve projecten. Het werk is altijd mensgericht en richt zich op de kern van ontwerpvragen. Wat zit er onder een intentie en waarom is het een probleem? Hij werkt voor musea, maar ook aan projecten zoals een ontwerpopleiding voor blinden en slechtzienden.
Strijp-S area, Studio Simon Dogger, Prof Carassohof 4 , Map No. B10
Map wordt geladen...
Volledig rolstoel toegankelijk
Honden toegestaan
Toiletten aanwezig