Bepaalde groepen mensen zijn vaak ondervertegenwoordigd in onderzoek. In opdracht van de Stadskamer van Gemeente Den Haag ontwikkelde theRevolution een methodiek om hen toch te bereiken. In een interactieve installatie ervaar je zelf de methode. De kern: kom achter je bureau vandaan.
De kracht van een tosti-ijzer – leer over je drempels heen stappen om élke doelgroep te bereiken
Iedereen die wel eens onderzoek doet, heeft er ervaring mee: de ‘moeilijk bereikbare doelgroep’. Mensen die bijvoorbeeld vanwege desinteresse of wantrouwen ondervertegenwoordigd zijn als respondenten.
Ook de Stadskamer van Gemeente Den Haag worstelde hiermee. De gemeente wil een ‘spiegel van de stad’ vormen, met kwalitatief en kwantitatief onderzoek waarin de Hagenaar centraal staat. Omdat ze beseft dat inzicht in de leefwereld en behoeften van haar inwoners cruciaal is voor mensgerichte dienstverlening. Maar wat als bepaalde groepen niet aan het onderzoek willen of kunnen meedoen? Dan is de spiegel van de stad incompleet.
Social service design-bureau theRevolution ontwikkelde een oplossing voor dit vraagstuk. In Foundation We Are vind je de installatie ‘Spiegel van de stad’. Ervaar de effectieve methodiek van theRevolution om ondervertegenwoordigde groepen tóch te betrekken bij onderzoek. Ontdek de kracht van een tosti-ijzer als gespreksstarter en leer hoe je de aandacht van jongeren trekt met een dilemmaspel.
En misschien wel het belangrijkst: in de installatie reflecteer je op je eigen rol als ambtenaar. Want is je doelgroep nou moeilijk bereikbaar, of ben jij dat zelf?