Creative Voices worden uitgenodigd om na te denken over de rol van ontwerpers in de samenleving als geheel, in relatie tot industrie, innovatie en nieuwe perspectieven van de volgende generaties. De Creative Voices gaan de dialoog aan met bezoekers, ontwerpers en partners, verkennen nieuwe media en bieden waardevolle inzichten aan de community van Dutch Design Week.
De focus op deze relaties in een evenement als Dutch Design Week maakt duidelijk hoe design als beroep evolueert, niet als een geïsoleerde discipline maar als een vitale verbinding tussen onze samenleving en hoe onze toekomst echt, betekenisvol en mooi kan zijn.
the thing Magazine
Nina Sieverding en Anton Rahlwes zijn de oprichters van the thing Magazine: een onafhankelijk digitaal platform voor kritische journalistiek over design, trends en esthetiek. Nina en Anton waren eerder hoofdredacteur bij het gerenommeerde tijdschrift “form” (‘vorm’). Hun belangrijkste kanalen zijn Instagram en hun nieuwsbrief “something is missing” (‘er ontbreekt iets’). Nina is daarnaast docent geschiedenis van de opleiding visuele communicatie aan de Universiteit voor Kunst en Design in Offenbach/Main, terwijl Anton zich bezighoudt met esthetische theorie aan de Goethe Universiteit in Frankfurt Main en de Korea Universiteit in Seoul, waar hij de onderlinge verbondenheid tussen fysieke artefacten en concepten van mannelijkheid onderzoekt.
“Designjournalistiek is momenteel niet bepaald een bloeiend vak - maar is het dat in alle eerlijkheid eigenlijk ooit echt geweest? Toen we net begonnen, kregen we te horen dat lezers 'gewoon niet geïnteresseerd zijn' in kritische designjournalistiek, omdat het een 'niche' onderwerp is, ook al heeft design elke dag invloed op het leven van iedereen."
"We waarderen echt hoe DDW hun contentstrategie de afgelopen jaren heeft aangepast om meer verschillende perspectieven aan het woord te laten. We zijn vereerd om deel uit te maken van het format Creative Voices, waarbij we reflecteren op zowel DDW als het ontwerpvak. We gaan vooral expo’s bezoeken met een speciale focus op jonge ontwerpers. Zij kunnen experimenteren, speels zijn en dingen doen die in eerste instantie misschien niet logisch zijn. Hen deze ruimte en vrijheid geven is echt belangrijk voor ons."
— the thing Magazine
Otis Dirk
Otis Dirk is een content creator en creative director, werkzaam vanuit Rotterdam en Eindhoven. Met zijn roots in design, maakt hij niet alleen video's. Hij ontwerpt en bouwt verhalen met beeld, geluid en ritme, wat resulteert in een breed scala aan media; van boeiende sociale content, tot spannende animaties en jingles, tot volwaardige commerciële campagnes. Otis is niet alleen de bedenker achter de schermen, maar stapt ook vaak zelf in beeld en geeft zijn werk persoonlijkheid en oprechte nieuwsgierigheid mee.
Na zijn bachelor Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Eindhoven heeft Otis zijn vaardigheden op het gebied van marketing en videoproductie aangescherpt bij Dutch Design Foundation en Studio Tast. Uiteindelijk koos hij zijn eigen plek en stortte hij zich op mediaprojecten op het gebied van cultuur, wetenschap, kunst en design.
“Ik ben enthousiast om de meest interessante verhalen uit die enorme DDW-community op te halen en te delen op een manier die superleuk is om naar te kijken.”
Volg Otis Dirk op DDW's gloednieuwe TikTok-kanaal!
Benito Walker
Benito Walker was in 2020 betrokken bij de oprichting van jongerenbeweging Youth for Climate NL, waar hij voorzitter werd. Later werd hij o.a. lid van het jongerenplatform van de Sociaal-Economische Raad (SER), voorzitter van Bureau Burgerberaad en vicevoorzitter van de Nationale Jeugdraad. Sinds 2023 is Benito lid van de Jury van de Trouw D100, waar hij inmiddels voorzitter is. Hij studeert bestuurskunde aan de Universiteit Leiden en woont in Den Haag.
“De Duurzame 100 toont de kracht van samenwerking”, stelde Benito onlangs in Trouw. “Als jury dragen wij uit dat duurzaamheid niet langer iets is waar je je op basis van vrijwilligheid voor inzet. Je mag met mooie inspirerende activiteiten ook geld verdienen. Uiteindelijk moet ook de economie verduurzamen. Bij uitstek in startende bedrijven komen vernieuwende ideeën tot uitdrukking.”