Hey Antigoon! Zou je in een paar zinnen kunnen omschrijven wie je bent, waar je vandaan komt en waarom je ontwerper bent geworden?
Hey ik ben Antigoon, opgegroeid in een klein dorpje in het zuiden, na een aantal steden in Nederland aan te hebben gedaan nu gevestigd in Eindhoven. Als tiener was ik nogal geobsedeerd door graffiti, toen ik na de middelbare school een keuze moest maken voor een vervolgopleiding viel die daardoor vrij snel op grafisch ontwerpen. Na deze grafische opleiding ben ik communicatie en media design gaan studeren in Breda.
Er is vrij weinig bekend over de persoon achter Antigoon, vanwaar deze anonimiteit?
Ik ben niet iemand die graag in de spotlight staat en veel over zichzelf vertelt. Ik vind dat uiteindelijk ook niet zo belangrijk. Het draait om het werk en niet zozeer om de persoon erachter.
Wat kenmerkt je werk?
Het project Graphic Machinery is eigenlijk mijn speeltuin, een side-project waar ik de dingen kwijt kan die ik moeilijk kwijt kan in mijn klussen als webdesigner. Bij webdesign moet alles over het algemeen vrij netjes en redelijk perfect aangeleverd worden anders werk het gewoon niet, maar dit project kenmerkt zich vooral door experiment, hacks, viezigheid, perfecte imperfectie en plezier.
Waar haal je je inspiratie vandaan?
Ik breng behoorlijk wat tijd door met het opzoeken van grafisch ontwerp, illustratie en graffiti en put daar inspiratie uit, maar muziek is ook een grote inspiratiebron voor me, en dan met name de werkwijze. Zoals bijvoorbeeld electronica muzikanten die hun eigen synthesizers bouwen of hun eigen software schrijven om zo hun eigen geluid en ritmes te creëren. Maar ook bijvoorbeeld punk vind ik interessant daar zit een bepaalde schoonheid door de simpele structuren en gebrekkigheid waarmee men liedjes schrijft.
Je combineert in je werk zowel analoge als digitale middelen. Wat maakt deze combinatie voor jou zo interessant?
Analoog en digitaal vragen beide om hun eigen aanpak en de combinatie ervan zorgt nogal eens voor problemen. Daardoor ontstaan er vaak vanzelf nieuwe uitdagingen. Daarnaast verveel ik me nogal snel dus zo kan ik schakelen tussen verschillende disciplines zoals electronica, programmeren en ontwerpen. Hierdoor blijft het interessant voor me.
Voor je project Graphic Machinery laat je machines aan de slag gaan met gereedschappen ontworpen voor menselijk gebruik. Wat is het verhaal hierachter?
Het gebruik van deze gereedschappen komt vooral voort uit het experimenteren met de eerste pen plotter die ik had. Daarbij begon ik op een gegeven moment met krijt en houtskool te experimenteren. Deze traditionele materialen gaven een vervreemdend effect aan het eindresultaat, een bepaalde rauwheid en imperfectie die je niet verwacht van een machine. Door dit onconventionele proces is het voor mijzelf ook altijd maar de vraag wat het eindresultaat wordt. Het wordt dan een samenwerking tussen de machine en mij, de machine dwingt mij dan als het ware om nog eens een keer na te denken over mijn ontwerp. Wat voor type ontwerp creëert een interessant eindresultaat?
Wat is het meest bijzondere of opmerkelijke project dat je ooit hebt ontworpen?
Dat is de Polargraff machine voor Lowlands vorig jaar. Dat waren eigenlijk twee machines die gedurende het festival met behulp van een spuitbus tekeningen maakte op een toren van 12 meter hoog bij 4 meter breed. De 'grootste' machine daarvoor had ongeveer een bereik van 1,5 meter bij 1,5 meter, dus de Polargraff machine was opeens een exponentieel grotere machine.
Als jullie één iemand in de wereld zou kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?
Outsider, Jason Revok of Gary Stranger. Alle drie graffiti artiesten waarvan ik het werk, door de richtingen die ze zijn op gegaan, na vele jaren nog steeds interessant vindt.
We staan aan het begin van een nieuw decennium, een mooi moment om over de toekomst te speculeren. Hoe denk jij dat de samenwerking tussen mens en machine in de toekomst zal veranderen?
Ja dat is wel grappig, ik ben best wel een doemdenker met betrekking tot mens en machine in de toekomst. Vooral op het gebied van artificial intelligence en facial recognition. Mijn gedachtes dwalen dan heel snel af naar dystopische werelden à la 1984, Neuromancer en Do androids dream of electric sheep.
Heb je nog nieuws dat je zou willen delen met de DDW-community? Â
Op het moment weer wat ruimte om nieuwe dingen te ontwikkelen en te experimenteren dus houd mijn Instagrampagina in de gaten mocht je me willen volgen.
Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!