Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Een nieuwe generatie internationale ontwerpers

19 November 2019

Burg Giebichenstein University Halle,<br /> Max Kneefel
Met presentaties van zowel gevestigde als beginnende ontwerpers, ontwerp labels, jonge talenten, designstudenten en recent afgestudeerden, is Dutch Design Week (DDW) bij uitstek het moment om de toekomst van de (ontwerp)wereld te ontdekken. Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, is DDW zeker niet alleen voorbestemd voor Nederlands ontwerp. Elk jaar wordt de week internationaler, zowel qua bezoekers als qua deelnemers. Zo vind je ook steeds meer verschillende deelnemende buitenlandse designopleidingen.

De scholen lieten dit jaar zien dat er een nieuwe generatie ontwerpers in de startblokken staat om de wereld om hen heen te veranderen

De combinatie van Nederlandse en internationale scholen geeft een gevarieerd beeld op het designonderwijs in verschillende landen. In zorgvuldig samengestelde exposities vind je het werk van deze nieuwe generatie, voor velen een eerste stap in de wereld van ontwerp en exposeren. Passend bij het thema van DDW19 'If not now, then when?’, lieten de scholen dit jaar zien dat een nieuwe generatie ontwerpers in de startblokken staat om de wereld om hen heen te veranderen. In dit artikel lichten we een aantal internationale scholen uit.

Central Saint Martins, Londen

De prestigieuze school Central Saint Martins uit Londen presenteerde de expositie United Matters. Onder deze verzamelnaam werd het werk van de afstudeerders van de Masteropleiding Material Futures gebundeld. Als eenmalig collectief richtten zij zich op de wereld van vandaag en morgen. Als ontwerpers werken ze allen op het snijvlak van ambacht, wetenschap en technologie en bekijken ze welke impact dat heeft op de toekomst van onze maatschappij. Door middel van ontwerp wil het collectief complexe problemen ontrafelen en een oplossing formuleren.

Burg Giebichenstein, University of Art and Design, Halle

De afstudeerders van universiteit Burg Giebichenstein wierpen ook een blik in de toekomst en onderzochten hoe wij in toekomst mogelijk gaan leven. Wij mensen zijn verantwoordelijk voor de toekomst van onze planeet, maar hoe doen we dat? Aan de hand van acht praktische experimenten onderzochten de studenten hoe de menselijke beschaving zich op deze planeet moet herpositioneren. Door middel van dialogen met dieren, speculatieve scenario's, onstabiele materie en identiteit zoekende kunstwerken nodigden zij de bezoeker uit deel te nemen aan een aantal uitdagende gedachten experimenten. Maar de bezoeker stond er niet alleen voor: Er was hulp van Fiffy de robot. Robotisering en kunstmatige intelligentie kunnen ons meer ondersteunen dan we denken in onze zoektocht naar alternatieve oplossingen. Fiffy helpt daarbij met het zetten van de eerste stappen.

KAIKU Living Color expositie tijdens DDW19
© Nicole Stjernsward

Royal College of Art, Londen

Naast de groepspresentaties van de verschillende scholen zijn er ook individuele presentaties van afstudeerders van buitenlandse ontwerpopleidingen. Nicole Stjernsward studeerde bijvoorbeeld recent af aan Royal College of Art. Tijdens DDW19 toonde zij haar project KAIKU Living Color, een experimenteel systeem dat kleur onttrekt aan plantaardig afval. Deze kleurstof kan vervolgens worden gebruikt voor het kleuren van papier en textiel. Het is een duurzaam alternatief voor de synthetische kleuren gemaakt op basis van petroleum.

Biophilica expositie
© Mira Nameth

Mira Nameth, een andere afstudeerder van RCA, maakt op haar eigen manier ook gebruik van plantaardig afval. Haar project Biophilica bestaat uit stevige maar flexibele materialen gemaakt van lokaal afval. De materialen kunnen toepassing krijgen in allerlei producten van koffiebekers, slippers tot plantenpotten. Met haar project toont ze verschillende mogelijkheden om vanuit deze materialen de wereld een stukje beter te maken.